Tactical Guide II. – Money Management Téma: Counter Strike

Második állomásához érkezett a Tactical Guide, melynek első részében 5 különböző játékfelfogást boncolgattam. A fórum visszhangok alapján azonban úgy tűnt, hogy van igény egy-két alapokkal foglakozó írásra is. Remek témának ígérkezett a money management kivesézése, hiszen ezzel sok kezdő játékos – minden egyszerűségének ellenére – nincs teljes mértékig tisztában, így a warok során rossz döntéseket hozhatnak, ami értékes körökbe kerülhet.

A cikk tehát nem fog sok izgalmat tartogatni a tapasztaltabbak számára, azonban elegendehetetlen a pénzrendszer megértése a kezdők játékosoknak a későbbi cikkekhez. A játékstílusokat boncolgató írást és a money managementes cikket követően ugyanis nekiesünk majd szépen sorban a pályáknak is, ahol különböző csapatok felállásait, támadásait és spórkör-taktikáit fogjuk majd kivesézni a jövőben, képekkel illusztrálva.

Tények

Mielőtt belevágnánk komolyabb magyarázatokba és fejtegetésekbe, először nem árt megvizsgálni, hogy mennyi pénzt kapunk a játéktól, ha nyerünk, ha vesztünk, vagy ha bármi más történik. Íme:

Ha a CT-k nyernek:

– Lejár az idő: $3250
– Megölnek mindenkit: $3250
– Hatástalanítják a bombát: $3250

Ha a T-k nyernek:

– Megölnek mindenkit: $3250
– Felrobban a bomba: $3500

Amennyiben egy csapat veszít:

1. vesztett kör után: 1400 + 0x500 = $1400
2. vesztett kör után: 1400 + 1×500 = $1900
3. vesztett kör után: 1400 + 2×500 = $2400
4. vesztett kör után: 1400 + 3×500 = $2900
5. vesztett kör után: 1400 + 4×500 = $3400

Mint azt látjátok, minden vesztett körért $1400-t kapunk, illetve minden sorozatban vesztett körért kapunk körönként $500 bónuszt halmozva, egészen az 5. körig. Tehát ha folyamatosan vesztünk, akkor az 5. zsinórban bukott körtől fogva minden körben $3400-t kapunk (innentől már nem növekszik a bónusz), azonban ha csak egyet is nyerünk, akkor a sorozat megszakad, és újra $1400-ról indulunk.

Fontos még megemlíteni, hogy amennyiben a terroristák leteszik a bombát, de az nem robban fel, akkor az $1400 alapon és a halmozodó $500 bónuszokon kívül kapnak még az adott kört követően $800-t pluszba. Valamint azt se felejtsük el, hogy amennyiben lejár az idő, akkor az életben maradt terroristák nem kapnak egy centet sem extraként.

Ezenkívül nem árt számolni még két egyéni tényezővel:

Ha fragelünk, akkor minden lelőtt ellenfél után kapunk $300-t,
ha TK-zunk, akkor levonnak tőlünk $3300-t.

Most, hogy már mindenki tisztában van a tényekkel, foglalkozzunk egy kicsit azzal, hogy a gyakorlatban milyen szerepet is játszik a money management. SPOILER ALERT! Nagyon fontosat. Talán a legegyszerűbb módja annak, hogy ezt bebizonyítsuk, ha néhány gyakran előforduló szituációt megvizsgálunk.

Fegyvermentés vs exit fragging

Exit frageknek nevezzük azokat a frageket, amiket a védő játékosok lőnek akkor, mikor a támadó csapat éppen elhagyja a felrobbanni készülő lerakót. Fontos, hogy ilyen esetekben CT-ként végiggondoljuk, hogy a meccs jelenlegi állása szerint mi a jobb döntés a csapat számára.

a) A támadók vezetnek 5:0-ra, és eddig alig vesztettek embert

A 6. körben a következő történik: a CT-k megveszik a fegyvereket, a terroristák gond nélkül kilőnek közülük 3-at, így 2 védő marad 5 támadóval és egy csipogó bombával szemben. Mentsük? Lőjünk exit fraget? Próbáljuk meg a lehetetlent és szedjük fel? Mivel a támadók szemmel láthatólag jobbak, folyamatosan nyernek és alig vesztenek embert, így több, mint valószínű, hogy 5 számjegyű összeg pihen a bankszámlájukon, hiszen a legtöbb körben csak töltényt és gránátokat kellett venniük, így mindig maradt mit félretenni a $3250-ból. Ha lelövünk valakit közülük, akkor sem okozunk komoly zavart az ellenfél pénzügyi helyzetében, hiszen úgyis kapnak megint több, mint $3000-t, és ha telitáras, 4 gránátos, full kevlaros AK-t vesznek, akkor sem költenek többet $4740-nál, így még mindig $8000 körül marad a spórolt pénzük. Ha viszont mentjük a fegyvereinket, akkor azzal a nálunk lévő értéket megspóroljuk a csapat számára, ami két kevlaros, coltos ember esetében már majdnem $10000-t jelent. Mivel a CT-k mindenképpen kapnak pénzt (ez esetben fejenként $3400-t), így ők ketten mindenképpen tudnak venni csapattársaiknak coltot, ha azok nullára vásárolták volna magukat, vagy ha erre nincs szükség, akkor összespóroltak egy kis extrát a jövőbeni AWM-ezésre.

b) A védő csapat vezet 5:0, és eddig alig vesztettek embert

Ezúttal a támadó csapatban vagyunk, és ismét tombol a tehetetlenség a védőkkel szemben. Már 5 kör óta képtelenek vagyunk fraget lőni, leszámítva egy-két kóbor találatot, így főleg a veszteseknek járó segélyből kell gazdálkodnunk. Ez az 5 vesztett kör után, már elérte a $3400-t, és maradt is egy kevés extra pénz a kezdeti spórköröket követően, így mindenki bevásárol. Terrorista oldalon (főleg a spórkörökben) nagyon fontos szempont mindig, hogy tegyük le a bombát. Egyrészt ha sikerül, onnantól már nekünk dolgozik az idő, ami némileg egyensúlyozza, hogy gyengébb fegyvereink vannak, másfelől pedig ha bukjuk is a kört, kapunk még ajándékba $800-t. Fontos megemlíteni még azt is, hogy hiába kerül kevesebbe a legnépszerűbb terrorista fegyver, CT társánál, az AK esetében nem árt számolni a $80-os tárakkal, valamint azzal a ténnyel, hogy nem kevés gránátra van szükség a támadáshoz. Látszólag tehát a T-knek kell kevesebbet költeni fegyverre, ám számukra sokkal fontosabb, hogy legyenek füst és flash gránátjaik is, mint a CT-knek. A védő csapat számára ez egy olyan luxus, ami mellett nyugodtan tudnak vásárolni coltot, ha nem áll rendelkezésükre, hiszen számottevő mértékben nem nehezítik meg ezzel saját dolgukat, persze nyilván jó ha lerakóvisszafoglaláshoz marad egy kis füst, vagy egy-két flash a támadások megakasztásához, de ha nincs az sem a világ vége. A T-knek tehát mindig is a legfontosabb dolguk, hogy a feladatukra koncentráljanak és bombát tegyenek/robbantsanak, hiszen az az extra $800 könnyen lehet, hogy később köröket nyerhet nekik, hiszen fejenként két flash és egy füstöt is lehet belőle venni.

c) Ha fej-fej mellett haladnak a csapatok

Talán ez a leggyakoribb jelenség, mégis erről a legnehezebb írni, hiszen minden lehetséges előzményt nehéz lenne számításba venni, és az sem mindegy, hogy mennyire arányosan vagy aránytalanul oszlanak meg a fragek (tehát az extra $300-ok) a csapatban. Támadó oldalon nagyon nincs sok választása az embernek, hiszen teljesen evidens, hogy nekik kell lerakni a bombát, és nem csak azért mert bukott kör esetén is plusz pénz jár érte, hanem azért is, mert ha lejár az idő, akkor nem hogy bukják a kört, de az életben maradt játékosok sem kapják meg a bónuszt a megtartott fegyverük mellé, így pénzügyi helyzetüket tekintve ők stagnálni fognak. 4vs2/1 szituációkban, lerakott bomba mellett, érdemes a támadóknak levadászni a maradék CT-ket (persze ügyelve arra, hogy nem hagytak szabad felületet, ahol a bombához juthatnának a védők), hiszen egy coltos ember kiiktatásával komolyan befolyásolhatjuk a két csapat közötti pénzkülönbséget, sok esetben akár dupla spórkörre kényszerítve ezzel ellenfeleinket. Védő oldalon a kiélezet küzdelmek esetében, ahol egyik csapat sem tudott sok pénzt félretenni, érdemes agresszívabban védekezni, hiszen ezzel időt és teret is nyerhetünk, az óra pedig nekünk dolgozik. A túlságosan passzív védekezésnél magunkra húzzuk az ellenfelet, így egyrészt teret adunk a taktikáik kivitelezéséhez, másrészt amennyiben bejutnak egy lerakóra, akkor azt nem tudják a másik lerakó védői időben lereagálni. A másik előnye az agresszív védekezésnek, hogy ezzel kikényszerítjük a támadókból a gránátokat, amit nyilván teljesen más célból vettek meg, és még a kör befejezésénél hiányozni fog nekik.

ECO vagy sniper, ez itt a kérdés…

A saját pénzügyi helyzetünk kontrollálása mellett fontos, hogy az ellenfél bankszámláját is figyelemmel kísérjük. Ha tudjuk előre, hogy mikor spórolhatnak, mikor sniperezhetnek, az hatalmas előny a védekezés és/vagy támadás kivitelezésekor. Ha tudjuk, hogy az ellenfél spórol és védekezünk, akkor elég fontos szerepet kapnak a HE gránátok, hiszen kevlar hiányában egy koncentrált gránátozás nagyon fog fájni a támadó csapatnak. Nem rossz döntés ilyenkor viszonylag tágabb, távolibb helyekről, fedezékek mögül védeni, és nem árt arra is odafigyelni, hogy senki se legyen messze a többi csapattársától. Miért is fontosak ezek? A távoli védésre ésszerű magyarázat lehet, hogy a glock nem túl hatásos fegyver messzi ellenfelekre, főleg ha kevlarjuk van, a fedezékek ugye azért jók, mert nem tudják átlőni, leszakadozni mert azért nem tanácsos, mert ha mindezek ellenére mégis lelőnek valakit, akkor könnyedén felvehetik a coltják, így mindig jó ha többen vagyunk egy helyen, hogy az ellenfél ne tudjon fegyvert szerezni. Támadó csapat esetében, ha tudjuk, hogy a CT-k feltehetőleg védenek, érdemes megfontoltan támadni, akár egy embert előre küldeni a lerakóra, körülnézni, hogy esetleg nincsenek e bent öten, és nyilván az sem árt, ha a bombás mindig olyan helyen tartózkodik, ahol az ellenfél nem láthatja meg.

Ha végig fej fej mellett haladnak a csapatok, és nincsen senki se kimagasló frag/halál aránnyal az ellenfélnél, esetleg a korábbi körben senki se tudott fegyvert menteni, akkor jó eséllyel számíthatunk arra, hogy a következő körben nem fognak AWM-ezni az ellenfél játékosai. Ez nagyon hasznos információ lehet, főleg a támadó csapatoknak, hiszen sokkal könnyebb ilyenkor az olyan területeket betámadni, amit általában csak egyetlen sniper szokott védeni. Ilyenkor bátrabban lehet kihasználni a jó spawn helyek adta lehetőséget is, hiszen ha például de_dust2-n középen „születünk”, akkor leugrálva egy gyors rövid rushsal meglephetjük a védőket, és még attól sem kell félnünk, hogy LeX kiszed 4 embert középen két duplafejessel. Érdemes azt is figyelemmel kísérni, hogy kik azok a védők, akik majdnem minden körben meghaltak, hiszen ők feltehetőleg nem tudnak majd elég gránátot venni a támadás feltartóztatásához, és még az is lehet, hogy csupán famassal várnak majd minket.

ECO Cobra

Anyagi helyzetünk mindig nagy hatással van arra, hogy milyen spórkört is választunk. Gondoljunk csak bele mekkora változás következik be mindkét csapatnál a pénzügyi helyzetben, ha egy spóroló CT lelő egy támadót és elveszi az AK-ját. A megboldogult játékos $3700-4500 érték körül veszít, attól függően, hogy vett e gránátokat, vagy sem. Ilyenkor viszont beüt a nagy dilemma a védő csapatnál, hogy mit is kéne tenni. Nem költöttek semmit, és a frissen szerzett AK-nak és az emberelőnynek köszönhetően még akár hozhatják is a kört. Ha megmentik a fegyvert, akkor egy játékosnak nem kell majd Coltot vennie a következő körben, ami így már nem csak –$4000 az ellenfélnek, de +$3100 nekünk. Ha nincs defuse kitünk és/vagy éppen előnytelen a csapat elhelyezkedése (messze vagyunk a bombától, szét vagyunk szóródva a pályán), akkor mindenképpen érdemes a fegyver elmentése mellett szavazni, míg a többi USP-s játékos rámehet az exit fragekre, ezzel vagy még több AK-t szerezve, vagy a lerakón tartva a terroistákat, megakadályozva, hogy megmentsék fegyvereiket a robbanás elől, ezzel újabb költségekbe verve őket a következő kör elején. Amennyiben viszont van defuse kitün, minden védő játékos az AK-s mellett van és az ellenfél már bejött annyira a bombával, hogy nehezen tudjanak csak a másik lerakóra forogni, akkor mindenképpen érdemes fegyverszerzésre és győzelemre játszani. Persze nincs tökéletes megoldás papíron, ezt minden csapatnak és játékosnak az adott mérkőzés adott pillanatában kell mérlegelnie.

USP-t vettem, 112 fejest fogok lőni!

Ugorjunk vissza a warok elejére, játszunk pisztolyköröset. Most nyilván mindenki felhúzott szemöldökkel kémleli a monitort és ezen sorokat, hogy mi a fenét lehet variálni $800-ból. Nem túl sok mindent, igazatok van, ám mégis látni még mindig olyan játékosokat (nyilván nem a top csapatok között), akik a mai napig 112 golyós USP-ket hagynak maguk után az utókornak. CT-knél két fajta választási lehetőségünk van, vagy megvesszük a méltán népszerű HE-Flash-Defuse triót $700-ból, vagy bizonyos játékosok vehetnek kis kevlart $650-ért is. Mindkét választás lehet jó, és mindkettőnek van előnye és hátránya is egyaránt, taktika és pozíció függő, hogy mit érdemes választani. Példánk kedvéért azonban maradjunk a $700-os csomagnál, aminek megvétele után $100 marad a kasszánkban. Van, aki ilyenkor fogja magát és a maradékot elkölti lőszerre. HIBA! Igen hiba, mert még ez a kis $100 is komoly hatással van a második körödre. Tegyük fel, hogy nyeritek a pisztolykört, azonban nem frageltél senkit. Kapsz $3250-t jutalmul, ami pontosan annyi, mint egy famas full kevlarral. Igen ám csakhogy, ha elvásároltuk az első körben a $100-t, akkor nem marad pénzünk extra tárra a második körre, hiszen $60-ba kerül belőle egy a famasba. Ha több mint egy extra tár USP töltényt vettünk az első körben, akkor mindössze $50-unk marad, így nem tudunk vásárolni frissen szerzett famasunkba muníciót. Gondoljunk csak bele, hogy mindez azért történt, mert a pisztolykörben elköltöttünk mindent töltényre, pedig nem túl valószínű, hogy 84-et fogunk belőle elhasználni. A famasnak ezzel szemben elég nagy a tűzereje, és csak 25 golyó jár hozzá, és ha egy 5 fős rusht kell megfognunk, akkor egy-két frag után már kattoghatunk is primary ammo nélkül meredve a terroristákra. Ezért érdemes tehát a második körre hagyni egy kis extrát, hogy vehessünk a famasba utánpótlást.

Nem árt viszont azt sem átgondolni, hogy ha szerzünk frag(ek)et az elsőkörben, akkor gyakorlatilag egy raklapnyi töltényt vehetünk a famasba, melynek televásárlása szintén hiba lehet. Tegyük fel, hogy az egyik ellenfél élete formáját nyújtja, és egy fél tár kiürítése után már egy lyukkal a buksinkon fekszünk a földön. Ilyenkor, ha a terroristák megszerzik a fegyvert, nyilván jobb nekünk, ha nem 100+ tölténnyel ajándékoztuk meg őket, hanem csak azzal, ami az 50 golyóból maradt, miután meghaltunk. Tény, hogy ennek nincs egetverően nagy szerepe a kör végkimenetelét illetően, de ha már fegyvert adunk nekik, akkor ne adjunk mellé masnival átkötött tárakat is. A terroristák (a legbátrabbakat leszámítva) úgysem fognak bevásárolni TESCO-s galilokat és deserteket a második körben, így 50 golyónak elégnek kell lenni fejenként, bármelyik spóroló T-vel szemben.

Nyertük az 1. kört! Mit vegyünk?

CT-k vagyunk, tegyük fel, hogy az ellenfél nem tudta letenni a bombát, így tudjuk, hogy $1400-ból feltehetőleg nem vesznek semmi olyat, ami veszélyes lenne a testi épségünkre. Jó döntés lehet, ha néhányan megveszik a Coltot/Famast, míg mások csak MP5-el és néhány gránáttal várják a kevlar-mentes rusht. Érdemes ezt a két fajta játékost párba állítani, hogy kiegyenlítsük a dolgokat. A fegyveres nyilvánvalóan azért van ott, hogy frageljen, míg az MP5-ös játékos elsősorban ellenflashekkel megakasztja az ellenfél támadását, HE-kkel gyengíti őket, majd segít MP5-tel, ha kell. A flashek fontosak lehetnek CT oldalon, hiszen ha a terroristák nem tudtak bombát rakni az első körben, akkor meg fogják próbálni a másodikban, hogy a harmadik körben már vásárolhassanak. Ilyenkor sok csapatnak csupán annyi célja van, hogy átverekedjék magukat a védelem egy pontján, és letegyék a bombát. Sok esetben ez vagy egy koncentrált támadással történik, vagy egy 4-1 arányú tereléssel és egy másik oldalon sunnyogó bombással (utóbbi módszer nyilván nem nagyon működik az élelmesebb csapatok ellen).

Ha az ellenfél letette a bombát, akkor minden védőnek érdemes kevlar ellen hatásos fegyvereket venni, tehát famast és coltot. Bár nem minden csapat meri megkockáztatni, azonban vannak olyan klánok, akik $2200-ból plusz egy-két fragből szerzett $300-okból összeokosítanak egy-két full kevlaros AK-s/Galilos játékost, akiknek elsősorban az a feladatuk, hogy fegyvert lőjenek a többieknek és nyilván megnyerjék a kört, ezzel dupla ECO-ba kényszerítve a CT-ket, és 3:1-re fordítva az állást. Ilyenkor, ha egy full kevlaros rifles terror szembetalálkozik egy MP5-össel, akkor a CT jó eséllyel halott.

Tegyük fel, hogy terroristák vagyunk, és mi nyerjük az első kört, ilyenkor a CT-knek biztosan nem lesz pénzük fegyverre, így az USP mellé se fognak kevlart venni, az MP5 tehát ugyanolyan hatásos lehet ellenük, mint az $500-ral drágább Galil. Azok a játékosok, akik a 3. vagy a 4. körben amúgyis lecserélnék a galiljukat AK-ra, azok inkább MP5-öt vegyenek a 2. körben.

Természetesen a fenti példák csak a leggyakoribbak a közel végtelen lehetőség közül, ami előfordulhat a Counter-Strike-ban, így a fenti javaslatok és felvázolt szituációk is inkább csak tanácsok, mint vakon követendő utasítások. A money management nem egy nagyon bonyolult dolog, így kár is lenne dogmatikusan bemagolni az eseteket, némi játéktapasztalattal egy idő után már úgyis mindenki ösztönösen jól fog dönteni, ha tisztában van az alapvető tényekkel.