Tactical Guide VI. – Topcsapatok játékstílusai Téma: Counter Strike

Fragster.de oldala készített 1-1 interjút {#tr} gob b-vel és {#dk} ave-val az irányításról, a saját csapatuk stílusáról és a topcsapatokról. A {#de} mousesports török származású irányítója jóval hosszasabban beszélt ellenfeleikről, a {#se} fnatic-ról, az {#se} SK Gaming-ről, az {#dk} mTw-ről, a {#pl} Vitriolic-ról és az {#de} ALTERNATE-ről is, így az ő szemükön keresztül egy kis betekintést kaphattok abba, hogy miben is különbözik egymástól a nemzetközi elit játéka. Ezen kívül gob b mesél nektek arról, hogy miért kifizetődő néha, ha gránátok nélkül támadunk be egy lerakót, míg ave leginkább a hibaszázalék minimalizálsa mellett teszi le a voksát.


mousesports|gob b válaszai:

Hogyan jellemeznéd a mousesports játékát?

Nagyon fontosnak tartom, hogy mi irányítsuk a játékot, a mi akartunk érvényesüljön a pályán, és próbáljuk közbe a maximálisat kihozni az egyéni skillünkből. Próbálunk kevésbé komplikált flashekkel játszani, és amikor csak lehet, igyekszünk tisztán megközelíteni minden támadási pontot.

Ezt hogy érted?

Sok energiát fektettünk abba, hogy kiokoskodjuk, hogy hogyan lehet minimális gránáthasználattal eredményesen játszani. Jelenleg próbálunk nem flash-sel nyitni minden támadást, hanem sokkal inkább a befutott utakra, időzítésekre és a skillünkre támaszkodni.

Mondanál erre egy példát?

Ha például hárman egy felé haladunk, akkor fontos kiosztani, hogy kinek mi is a feladata. Az első és a harmadik ember leginkább arra koncentrál, hogy az érkező flashek elől forduljon el, tehát véletlenül se vakuljon, míg a második feladat, hogy ezzel ne foglalkozzon, hanem tartson rá a sarkokra, és próbáljon meg fragelni.

Tehát nem flashekkel és gránátokkal próbáltok meg bevenni egy-egy lerakót, hanem ezekkel a bejáratott útvonalakkal?

A taktikáinknál elfogadott szituáció, hogy 1 védős lerakóra úgy megyünk be, hogy kettőnket kiszed a védő. Ilyenkor 3v4-ben kell bevédenünk a lerakott bombát, ugyanakkor – mivel nem feltétlenül flashekkel nyitunk – több gránátunk marad az adott lerakó megtartására, ami segít minket emberhátrányban is. Ez például nagyon jól működött eddig a fnatic ellen.

Tehát visszatértetek a korábbi játék-felfogásátokhoz, hogy anti-taktikákkal álltok ki egy-egy csapat ellen.

Ezek nem teljesen anti-taktikák, csupán tisztában vagyunk vele, hogy bizonyos játékosoktól, a pálya bizonyos részein mire számíthatunk, amire fel vagyunk készülve. Nagyon fontosnak tartom ebből a szemszögből az első fegyverest kört, mert ha ott valami nagyon jót és váratlant húzunk meg, akkor onnantól kezdve nem fogják a saját játékukat játszani, 100%-osan a mi akaratunk szerint fog alakulni a mérkőzés. Mindig van egy előre elképzelt tervem már a mérkőzés előtt, amiben már előre tudom az első fegyós körünket, illetve azt is, hogy utána melyik körben mit fogunk csinálni.

Említetted a fnatic-ot. Szerinted ők mennyire játszanak hasonlóan, mint ti?

Van bőven hasonlóság a játékunkban szerintem. Ők kibékülnek egy 3v5 szituációval is, ha le tudják tenni a bombát, hiszen az egyik legnagyobb erősségük, hogy nagyon jól védekeznek ketyegő C4-el támadóként. Mostanában megfigyelhető, hogy Gux, f0rest és GeT_RiGhT gyakran együtt mozognak a pályán, cArn pedig szinte mindig egyedül. A fenti hármasnak leginkább az a feladat, hogy próbáljanak együtt entry kill(eke)-t lőni. Összességében eléggé skill-alapú játékot játszik a fnatic, végtelenül egyszerű taktikai elemekkel színesítve. A legtöbb csapatnál mindig az első flash a jel arra, hogy jön a támadás, ők pedig sokszor gránát nélkül bemennek, akár A-ra is, részben innen kölcsönöztük mi a játékstílusunkat.

mooN mondta egy interjúban, hogy minden fnatic játékos hihetetlenül jó játékintelligenciával rendelkezik, jól olvassák az ellenfél játékát, és bármelyikük elmehetne irányítónak is. Te is így látod?

Nem igazán ismerem a játékosokat, leginkább csak demók alapján tudok képet alkotni róluk. Leginkább úgy tűnik, mintha a kör elején cArn bemondaná a szentírást, aztán mindenki tudja, hogy mi a dolga onnantól kezdve a pályán, nincs szükség folyamatos irányításra. Az egyértelmű, hogy intelligens játékosok mind, különben nem oldanák meg ilyen jó arányban a kör végi XonX szituációkat. Az is látszik, hogy többnyire készülnek az ellenfelükből, de azt azért nem jelenteném ki ennyire egyértelműen, hogy ők a legokosabb játékosok a sceneben.

Mondtad, hogy a fnatic is gyakorlatilag gránát-mentesen támad, és Ti is átálltatok erre a vonalra. Korábban azonban nagyon sok flasht használtok. Mi az oka a váltásnak? Elavultak volna ezek a sok gránátos régi taktikák?

Ha CT-ként játszom, engem sokkal jobban zavar, ha valaki csak zéróban felwalkol rám, mintha flashel nyitna, hiszen utóbbi esetben van időm visszamozogni, ellenflasht dobni, tehát nem ér váratlanul a támadás. Ellenben ha valaki felwalkol rám, akkor már szerencsés vagyok, ha vissza tudok húzódni, és ilyenkor, ha agresszívek még ellenflashelni se tudod őket, hiszen olyan közel vannak, hogy már csak mögöttük robbanna fel.

Gondolkoztál már azon, hogy ez ellen a stílus ellen hogyan lehet védekezni?

Leginkább a saját tapasztalataim alapján szeretnék erre válaszolni. Mindig abból indulok ki, hogy ha CT lennék, mit csinálnék ilyenkor. Sokat gyakorlunk a fnatic ellen, és bár hasonlóan játszanak, még sincs problémám ellenük, mivel ismerem a játékukat. Amit szerintem jobban csinálunk, mint a svédek, hogy kevesebbet vakulunk egy-egy támadás során, hiszen begyakoroljuk egyénileg is ezeket az útvonalakat. Ha a fnatic még lát is, mikor elfoglal egy lerakót, akkor ők jóval ösztönszerűbben cselekszenek ilyen esetekben, kevésbé van megkomponálva a végjátékuk, noha erősek benne. Még azt se beszélik meg, hogy mi van, ha elfoglalnak egy lerakót. Például de_inferno-n gyakran 3-4 emberrel rusholnak fel középen, cArn dob csak egy középmagas flasht és ennyi, innentől improvizálnak. Nálunk ilyenkor is le vannak osztva a szerepek. Mi például gyakran csak fennhagyunk egy embert a bordáknál és átmozgunk máshova, hogy ott is kiszedjünk valakit. Ha ezalatt vissza akarnák foglalni a közepet, akkor még behúzhatunk egy meglepetés fraget, ha meg nem, akkor tudjuk, hogy az a terület már a miénk, így addig szabadon mozoghatunk.

Az mTw közel legyőzhetetlen volt 2008-ban, idén pedig kicsit alárendeltebb szerepet játszanak. Szerinted ez minek köszönhető?

Sokszor összekerültek idén a fnatic és a WICKED csapatával, és az ő játékstílusuk nem olyan effektív az agresszívabb csapatok ellen. A meghívásos eStars tornán nagyon jók voltak végig, majd elbukták a fnatic ellen az elődöntőt. Ha többet gyakorolnának, talán újra erősebbek lehetnének, de jelenleg a fnatic az a csapat, akit mindenki le akar győzni. Persze ezen a tornán nem voltak olyan felkészültek, mert MJE nyaralásból tért vissza, de mégsem érzem őket annyira motiváltnak, mint tavaly. A 2008-as mTw bealázná a 2009-est. Ennek az egyik oka, hogy Sunde már közel sem lő annyit sniperrel, mint korábban. Nem lett gyengébb AWM-es, vagy ilyesmi, csupán már mindenki ismeri a kedvenc helyeit, és számítanak rá. Sunde pozíciójainak száma véges, míg az ellene használható ellentaktikák száma korlátlan. Korábban képes volt de_inferno-n egyedül megfogni egy B lerakót, de mióta fel van ebből készülve a legtöbb topcsapat, már kevesebbet entryzik, és sokszor nem elég egyedül a kisebb lerakókra, így fel kell adnia az mTw-nek a 4 fős A védelmet is.

Mit kéne az mTw-nek tennie, hogy újra eredményesek legyenek?

Mint említettem, el kell fogadniuk a tényt, hogy Sunde már nem tud egyedül megfogni egy lerakót, így ki kell találniuk, hogy hogyan lehetnének sikeres egy nagyon erős sniper nélkül is. De tudják ők ezt nagyon jól, hiszen már az eStars-os játékukon látszódtak a változás jelei. Végignéztem az összes mTw demót, és jóval többet játszik Sunde is colttal és AK-val, még akkor is, amikor megvehetné az AWM-et. Még egy kicsit jobban le kéne venniük a terhet Sunde-ról a védő oldalon, hogy ne mindig egyedüli védőként kelljen neki entryket lőnie a B lerakón, persze ennek ára van az A védelemben is.

Mi a helyzet a lengyelekkel? A világ egyik legjobb csapata voltak, övék volt a 2007-es év, és mostanában nem igen esélyesek a tornagyőzelemre, az utóbbi másfél évben „csak” egy ESWC-t nyertek. Egyszerűen elfogyott a lelkesedés?

A pionas-os csere-bere is azt mutatja, hogy érzik, hogy szükség van a váltásra, de nem igazán tudják, hogy mit kéne tenniük. A jelenlegi sikertelenségük legfőbb oka az, hogy ő elakadtak taktikailag a 2007-es szinten, ami még akkor működött, de a mostani élmezőnyben ez már nem elég mély. Idén a GameGune-on láttam rajtuk egyedül a döntő során, hogy valamit fejlődtek e téren, amitől csak versenyképesek lettek, de közel sem lehengerlőek. Persze tegyük a kritikák mellé azt a tényt is, hogy azért nem olyan rossz számukra ez az idei szezon. Ezüstérem a GameGune-on, és az EM3 döntőjén, bronzérem a KODE5-on, és mindig a fnatic búcsúztatta őket, ha hamar kiestek a versenyből. Egyszerűen hiányzik belőlük a morál és a csapatmunka, de mégis a világ legjobb 3 csapata között vannak. Hogy miért? 95%-ban verik az mTw-t, ha összekerülnek velük.

A WICKED-ről sokan mondták már, hogy nincsenek meg náluk a taktikai mélységek, csupán az egyéni skillre összpontosítanak. Ha NEO-nak jó napja van, megy a szekér, ha nem, akkor nem.

Igen, korábban valóban ez volt a helyzet, de mint már mondtam, sokat fejlődtek ők is a GameGune-ra. Ha megnézed a de_dust2-s demóikat, már nem azt látni, hogy „menj előre NEO, nyerd meg nekünk a meccset”, hanem már láthattunk tőlük okos megoldásokat is, tereltek, meg ilyesmi. Nem lehet egy emberrel versenyt nyerni mindig, egyszerűen az egész csapatnak jónak kell lennie, és a WICKED most nagyon jó úton halad, még ha van is min dolgozniuk.

Kik vannak most taktikailag a csúcson? Csak Ti, a fnatic vagy az SK?

Az SK taktikai mottója a következő lehet: legutóbb egy közép/B osztott támadást toltunk, akkor most játszunk egy közép/B terelést. A fnatic játéka hasonló ugyan a miénkhez, amiről ők is tudnak, így gyakran próbálják ezt tereléssel színesíteni. Őszintén szólva, nem igazán van szerintem hozzám hasonló képességű irányító jelenleg. A legtöbb csapat ugyanis elégedett azzal a taktikai repertoárral, ami jelenleg a rendelkezésükre áll, főleg azok, akik ezzel sikeresek tudnak lenni, mint a fnatic. Mi ezzel szemben sokat variálunk a játékstílusunkon, van aki ellen nagyon taktikusan kell játszani, van aki ellen skillből.

Mire gondolsz?

Az SK ellen csak skillből kell játszanunk, nagyon konvencionálisak és kiszámíthatóak. Minden támadásukat flash előzi meg, és minden támadást flash-el várnak CT-ként. Ha CT vagyok ez hatalmas segítség, mert tudom, mikor jönnek, ha T vagyok, akkor meg abszolút nem működik ez a játékstílus a kevés gránátos támadások ellen, amit mi meg a fnatic játszunk jelenleg. Éppen ezért nem nyert (a korábbi lineuppal) egyetlen egyszer se az SK a fnatic ellen. Az mTw azon kevés csapatok egyike, aki képes ezt nagyon jól és okosan keverni, míg a WICKED most nagyon ráállt a taktikai vonalra, ami a fnatic ellen nem fog működni. Jelenleg a fnatic a legsikeresebb a topcsapatok ellen, így nem csoda, hogy mi is áttértünk az ő játékstílusukra, de szerintem nekünk sikerült ezt továbbfejleszteni.

Mi a véleményed az ALTERNATE csapatáról?

Nagyon jól ismerem őket, és szerintem sokan lenézik a játéktudásukat, pedig ha eleget gyakorolnának és motiváltabbak lennének, lehetnének nemzetközi szinten stabil Top5 csapat, mert képesek lennének megverni a jelenlegi WICKED-et és mTw-t is.

És mi van ha az mTw, az SK vagy a WICKED lemásolja a játékstílusotokat?

Lehet, hogy lemásolják, de nem fogják megérteni.

És ha elmagyarázod nekik?

Ha értik se tudják, hogy mit kell ellene csinálni.


mTw|ave válaszai:

Hogyan jellemeznéd az mTw játékstílusát?

Szerintem egyike vagyunk azon csapatoknak, akik a legtöbb energiát fektetik a taktikába és a csapatjátékba. Ettől egy kicsit lassabban játszunk, mint a fnatic vagy a Vitriolic, mert a legfontosabb számunkra a hibák minimalizálása. Sokkal több megszerkesztett flasht használunk, mint a legtöbb rivális csapat, ellenben CT-ben szokatlanul agresszívak is tudunk lenni, hiszen sok taktikánknak az az alapja, hogy mi frageljünk először védőoldalról is.

 

Ezek a taktikai elemek mennyire vannak Sunde sniper tudására kihegyezve?

Néhányuk nagyon is, sőt talán az összesről elmondhatjuk. De úgy néz ki, a legtöbb csapat erre már nagyon készül, így mi is próbálunk ezen újítani.

Tehát a Sunde-féle AWM-ezés már nem olyan eredményes, mint korábban. Mi ennek az oka?

Biztos, hogy nem Sunde hibája. Egyszerűen csak túlságosan készülnek már erre az ellenfelek, nem mennek arra, amerre valószínűsíthetően véd, hogy ne kezdjünk entry killel.

Na jó, de ha Sunde egyedül véd például de_inferno-n, az azt jelenti, hogy nem mennek B-re, inkább mennek A-ra, ahol 4-en vagytok?

Nem feltétlenül, csupán úgy fognak B-re menni, hogy tudják, hogy Sunde védi, és tudják, hogy egyedül. Éppen ezért igyekszünk folyamatosan változtatni a helyén, hogy ne tudják kiszámítani, hol is játszik majd a sniperünk. Persze a legtöbben már úgy állnak hozzá egy-egy támadáshoz, hogy figyelnek arra, hogy Sunde ott lehet, éppen ezért egyre nehezebb neki teljesíteni a napi entry-kill adagot.

Ennek köszönhető az is, hogy 2008-ban jóval erősebbek voltatok, vagy csak a többi csapat fejlődött, míg Ti nem?

Nem csak azért estünk vissza, mert a Sunde-pozikat már mindenki ismeri. Ugyanúgy készültünk az utóbbi tornákra is, mint korábban, egyszerűen csak sosem volt olyan igazán jó napunk, amikor minden összeállt volna a csapatnál. A topcsapatok mindegyike roppant tehetséges és felkészült, így legtöbbször azon dől el egy mérkőzés, hogy ki hibázik kevesebbet. Éppen ezért próbálunk – amennyire lehet – hiba nélkül játszani és folyamatosan fejlődni.

Biztos fontos, hogy jó napot fogjon ki az ember, de ez önmagában nem magyarázza azt, hogy az idei év eddig miért a fnatic-é. Mitől olyan jók cArn-ék?

A kettős tagcseréjükkel mindenképpen motiváltabbak lettek, és jóval komolyabban veszik a készülést. Nyugodtan mondhatjuk, hogy mind az 5 játékos madfragger kategória, és egyszerűen minden meccsen van valaki, akinek elgurul a gyógyszere, és lehozza a mérkőzést. Ha elkapják a fonalat, és minden klappol, lehetetlen őket megállítani.

Mondtad, hogy sokkal gyorsabban játszanak, mint Ti. Itt pontosan mire gondoltál?

Nem csak nálunk, de a legtöbb csapatnál agresszívabban játszanak, főleg terror oldalon. Egyszerűen 100%-osan kell figyelned minden egyes másodpercben ellenük, mert bármelyik játékos, bárhol felbukkanhat, bármikor a pályán. Taktikailag abszolút semmi extra nincs bennük, alig használnak flasheket, csupán egyénileg nagyon erős mindenki náluk.

gob b-vel is beszélgettem a játékstílusokról, és ő azt mondta, hogy a fnatic-ot ezek a kevés gránátos taktikák teszik erőssé, mivel így a védők nem tudnak felkészülni a támadásra. Mennyire értesz azzal egyet, hogy néha a kevesebb gránát több?

 

gob b-nek igaza van ebből a szempontból. A legtöbb pályán sokszor 2v5-ben kell teljesíteni CT-ből, ha ennyien védtek egy lerakót, és a támadók semmi jelét nem adják a támadásnak, csak rádnéznek, majd berusholnak gránát nélkül. Ez ellen természetesen igyekszünk tudatosan fellépni, mert ez egy nagyon effektív fegyver a legtöbb pályán. Vannak is olyan CT felállásaink, amik jóval életképesebbek az ilyen támadások ellen, hiszen egyre inkább teret nyer ez a felfogás a CS-ben.

Mondanál erre egy példát?

Fontos, hogy legalább egy játékosnak legyen előkészítve egy flash gránátja, amivel rögtön megakasztja a támadást, vagy néhány pályán ez csak egy egyszerű tornyozásból is állhat.

De ez nem kockázatos, hogy nem fegyverrel várja a támadást, hanem gránát van a kezében?

Elég az is, ha egy fedezék mögül duckjumpolgatva nézeget csak ki, vagy van egy társa, aki lefedezi neki azt a támadási pontot fegyverrel. Azt, hogy honnan hova érdemes szerintem flashelni, azt nem fogom most megosztani, de ezek feltehetőleg jóval kevésbé kerülhetőek ki, mint az átlagos vakító gránátok. Remélhetőleg ettől nem csak a támadás akad meg, de behúztok egy-két entry killt is, míg vakok.

 

gob b azt is elmondta, hogy a mousesports átállt erre a fnatic-os játékstílusra, és náluk például van olyan eset, hogy valaki folyamatosan a bordák fedezékében a falat nézi, hogy tudjon a társainak segíteni, ha ők ellenflasht kapnak.

Természetesen nem várhatod el egyetlen flashtől sem, hogy mind az 5 embert vakítsa. Egyszerűen csak ki kell használnod az előnyeidet a terroristákkal szemben. Különböző védőhelyeknek, különböző előnyei vannak, így csak arra kell figyelned, hogy mindig a legjobb helyen legyél az adott szituációban.

Tehát ez csak a szerencsén múlik?

Dehogy. Jobbnak kell lenned az ellenfélnél, és kevesebb hibát kell vétened.

De „a jó időben, jó helyen lenni” hozzáállás gyakorlatilag leegyszerűsíthető pusztán a szerencsére is.

Nem hinném. Jól kell olvasnod az ellenfelet, és okosabbnak kell lenned náluk. Persze van, amikor túlokoskodsz egy adott szituációt, és ezzel kellemetlen helyzetbe hozod magadat és a csapatodat is, de ezt hívom én hibának. Ezen kívül fontos, hogy mindig gyorsabban gondolkodj, mint az ellenfeled, és akkor feltehetőleg jóval több esélyt fogsz megragadni, hogy kilőjél tőlük valakit. Ha valakit kilőhetnél, de nem teszed, az ugyanolyan hiba, mintha megpróbálod, de nem is volt rá esélyed.