Magánvélemény Téma: Counter Strike

Hát megint itt ez a fantasztikum – most éppen Gaming Hungary néven – gyakorlatilag ugyanazokkal az emberekkel, akik eddig is rontották az elektronikus sportok levegőjét. Hangzatos tervek és erős médiajelenlét még nagyobb számokkal körítve.

Hát megint itt ez a fantasztikum – most éppen Gaming Hungary néven – gyakorlatilag ugyanazokkal az emberekkel, akik eddig is rontották az elektronikus sportok levegőjét. Hangzatos tervek, erős médiajelenlét, még nagyobb számokkal körítve. És mi, esportolók mit várhatunk? Megint csak hivatkoznak ránk, vágókép leszünk a Frei-dossziéban, sokadrangú szegmense leszünk a hazai játékiparnak, netalántán végre kapunk is valamit?

Biztos bennem van a hiba, de egyszerűen nem bírom az ilyesfajta hírek kommentálását pozitívan szemlélni. Itt vagyok én, aki tényleg számos, ún. elektronikus sportot kipróbáltam, nem egyet aktívan, évekig űztem. Egyszer sem jutottam el úgymond professzionális szintre, viszont idestova tizennégy éve figyelemmel követem a legfőbb hazai és nemzetközi történéseket, a Quake-től kezdve az Elastomanián keresztül egészen az NFS, CS, SC, WoW, UT, BF, GTA, DotA stb. szériákig (akár a Hódítót és társait is beleszámolhatjuk). Még azoknak a játékoknak a fejlődését és mozgásait is gyakran aktívan követtem, amikkel egy percet sem játszottam (Tekken, HALO, CS:Source, Guitar Hero stb.).

Ha valaki, hát én elmondhatnám magamról, hogy önként és dalolva beletettem sok ezer munkaórát a hazai elektronikus sportélet számtalan részébe, viszont ugyanez nem mondható el gyakorlatilag egyik személyről sem, akik a Gaming Hungary oldalon a tisztségviselők közt szerepelnek. Nem is lenne ezzel baj addig, ha nem látnám, hogy olyan hangzatos fogalmakkal és kifejezésekkel operálnának, mint hogy „Elősegítjük a hazai játékkultúra fejlődését!”, „az e-sportok hátterének segítése” és „Az Egyesület a magyarországi elektronikus- és videojátékokat sportszerűen vagy szabadidős tevékenységként játszó, illetve a magyar és a Magyarországon fellelhető elektronikus-játék rajongók, valamint játékszoftver- és hardver-iparági szereplők koordinációs, információs szervezete.”, illetve nem azt látnám, hogy esport ikonok és meghatározó játékok képeit használnák a prezentációikban, weboldalukon stb.

Ezen majd’ tizenöt év alatt azt láttam, hogy vannak azok, akik ténylegesen is bele akarnak feccölni valamit ebbe az egész „elektronikus sportizébe”, szeretnének valami maradandót alkotni, segíteni az egyes közösségeket, illetve vannak azok, akik erre az egészre úgy tekintenek, mint megélhetési forrás, mint akiknek teljesen mindegy, hogy az éppen aktuális játékosbázis mit akar és mik a realitások, és pénz beszél, kutya ugat alapon csinálják amit ők jónak tartanak. Úgyis ők ülnek a média mindenható lovának nyergében, majd a zindex és a gamer lapok on- és offline jól lehozzák, hogy mekkora királyság volt az éppen aktuális rendezvény, az meg tök mindegy, hogy az igazi elektronikus sportolók mit gondolnak. Úgyis ritka szánalmas és igen kicsiny réteg, nemdebár?…

Ugyanaz megy itthon ezen a téren, mint mondjuk a kereskedelmi TV-inkben. Megy a Mónika-show és a Joshi Barat, vagyis van nekünk fantörpikus LAN-os szépségversenyünk, hiperszupercsilivili égbőlaláereszkedős Microsoft vezérünk és még az Isten tudja mi minden. Csak az nincs, ami miatt tényleg ott lehetnénk az elektronikus sportok élmezőnyében: komoly LAN-ok komoly nyereményekkel, hogy a kompetitív játékról is szó essen, ne csak azt lássa az egyszeri esport játékos, hogy ez egy piac és pénzt és pénzt és még több pénzt kell kisajtolni belőle.

Vettem a fáradtságot, és töviről hegyire átnéztem az ominózus oldalt. Kezdjük talán az enter!digital konferencián előadott prezentációval (sajnos nem áll módomban a hozzá fűzött kommentárt és előadást megtekinteni, de akinek meglenne, az ne habozzon megosztani velünk, biztos „szuperérdekes” és előremutató dolgokról hallhattunk).

Az előadó személyéről legyen elég annyi, hogy fogalmunk sincs róla esport körökben ki ő, viszont jól tudjuk mit is akar (néminemű pénzmagot összeszedni a játékosokból) és hogy valószínűleg annyira van otthon az elektronikus játékok és sportok terén, mint amennyire aktívan követi a trendeket és e-szokásokat. Sebaj, legalább már addig eljutott, hogy kb. múlt péntektől ő is egy a 600 millió között (egy online ügymenettel foglalatoskodó vezető beosztású ember, lol), és már egész jól halad a lájkolás rögös útján is! Nem gond, a prezentáció a lényeges úgyis, én kérek elnézést…

Van például egy címünk: „KONZOL0S K4M4SZOK MÉRG3SM4DÁR MENED2SEREK FEM!N4 FARM3R3K”. Igen. Ez volt az. Über r4j, n3m? Milyen királyul eladható már a médiában!!!!!44négy Persze értelmetlen, de ezzel nem kell foglalkozni. És vannak slide-jaink is, amiken a következők láthatóak zanzásítva: esport márkák és játékok, pénz, növekedés, Facebook, média. Esport szemmel nézve: Budapest Gameshow (inkább két DXEC lan, mint egy ilyen), esport játékok és azok eladásából befolyt pénz (természetesen tudjuk, hogy a casual single player gamerek is benne vannak ebben), Boxer (biztos elmondták, hogy százezer dollárokat keresett stb.) és még egy rakat érdektelen infó. Biztos sokat profitálhatott ebből az előadásból a hazai esport közösség – valószínűleg idén már elérjük azt a szintet, hogy habár lesz WCG selejtezőnk megint, viszont mínusz két embert küldhetünk majd k, de azt is Farmville-ből. Hogy némi objektivitást is csempésszek lesajnáló írásomba, el kell ismernem, az előadáson elhangzottak nélkül mindez pusztán erős gyanú és feltételezés az eddig tapasztaltak tükrében.

Na, de térjünk vissza az oldalhoz. Habár olybá tűnik, hogy nagyhatalmú és befolyásos emberek állnak az egész projekt mögött, mégis csak 10 darab hírre, egy WordPress-alapú weboldalra, igazi forrás nélküli hivatkozásokra és kb. még egy tucat aloldalra és egyéb írásra futotta. Február 27 óta. Nice. Arról ne is beszéljünk, hogy ezen „hírek” zöme pár adat mellé beszúrt töltelékszöveg, ami annyira fontos adatokat tartalmaz az esport szcénák számára, mint amennyire három hónap alatt beágyazódott az oldal az internetbe (semennyire, ld. a Google kereséseket pl. a „Gaming Hungary” címszóra).

Természetesen mondhatnánk azt is, hogy idő kell mindenhez. Viszont így, ezzel az egész „médiahekk” akcióval hogy hirtelen mindenhonnan a jövő megváltójaként néz le ránk a Gaming Hungary, csak azt érzem, hogy már megint le akarnak tuszkolni valamit a torkunkon, valami olyasmit, amire mi nem vagyunk kíváncsiak, mert az nem azért van, hogy segítse az elektronikus sportokat és azok szerelmeseit, hanem csak ki akarja aknázni és ki akarja használni a benne és bennünk rejlő potenciált.

Adná az ég, hogy egyszer tényleg olyan ember üljön ilyen pozíciókban, aki tudja mi az az „early exp”, hogy mennyiért vesztegetik 1.6-ban az AK-47-et, „DNA”-ról nem a biológia jutna eszébe, s ne az lenne a célja, hogy a haverjaival, a munkáltatójával és pár tőkéssel (legyen az ember vagy cég) dominálja ezt a szegmensét is a játékiparnak.

Igen, mint mindig, így most is a naivitás és az elektronikus sportok szeretete beszél belőlem. Sajnos nem látom azt, hogy fejlődnénk. Sőt, inkább elmaradunk nem csak a szomszédos országokkal szemben (vesd össze például az ukrán NaVi és bármely hazai esportoló vagy esport csapat eredményeit), de gyakorlatilag bármely más állammal szemben is. És így megy ez több éve folyamatosan. Az MCSE (?, de rég is volt…) és egyéb esportot megváltani szándékozó egyesületek után itt az újabb „trónkövetelő”.

Az mindenképpen megállapítható, hogy ekkora média-haderővel és kommunikációs fölénnyel már tényleg kezdeni lehetne valamit, alkotni lehetne valami maradandót. Hogy mindebből lesz-e valami, természetesen jelenleg nehezen állapítható meg, de a tapasztalataink azt mutatják, hogy az elektronikus sportok terén semmi jó nem várható azoktól, akik aktívan leépítették ezt a szegmenst, akik eddig sem csináltak semmit azon kívül, hogy a valódi versengés elé helyezték a kenyeret és a cirkuszt. De persze továbbra is hajrá, előre a lenini úton, hardcore Farmville és flash-játékosok hadai továbbképzésre várnak!

Zárásként pedig idéznék a GH alapszabályából:

„Az Egyesület tagjai szellemi tudásuk és szakmai elismertségükből adódóan elsősorban jótékonysági rendezvényeket szerveznek és bonyolítanak, valamint az 1997. évi CLVI. törvényben meghatározottak figyelembe vételével adományokat gyűjtenek, illetve az alábbiak szerint valósítják meg ezen alapszabály meghatározott céljait:”

[…]

„- magyar videojátékosok informálása: a magyar elektronikus sportolók és azok támogatóinak összefogása, egységes magyar elektronikus játékos adatbázis létrehozása, a magyar videojátékos közösség érdekvédelme”

Ha tényleg tesznek is valamit értünk, hasonló formában fogok elnézést kérni. Addig is viszont ezek mind csak hangzatos frázisok. Inkább tessenek békénhagyni a magyar elektronikus sportok közösségeit, hátha önerőből megoldjuk. Nem kell másnak is mélyíteni azt a sírt…