Egér buhera – Általános optimalizálás Téma: Counter Strike
Úgy tűnik, tisztességes számban akadnak félreértések az egérrel kapcsolatos fogalmakat illetően, mint például a felbontás, in-game érzékenység, gyorsulás, USB frekvencia, Windows beállítások, stb.
Azért csináltam ezt a cikket, hogy átfogó információkkal szolgáljak ezeket a fogalmakat illetően. Függetlenül attól, milyen egered van, a lényeg az, hogy a legjobb válaszidőt, irányítást és egyenletességet biztosítsa számodra a Counter-Strike:Source-ban. Habár ez a cikk kifejezetten a CS:S-ről szól, a legtöbb tipp használható a többi FPS játékban is.
A cikkben leírtak közül néhány elem saját véleményemet tükrözi, de ezeket jelezni fogom. Mindazonáltal bizonyítottan széleskörű a tudásom az egéroptimalizálással kapcsolatosan. Szakértőnek tartom magam a témában, hisz elektronikai mérnöknek tanulok. Ezen kívül a Logitech egyik mérnöke is ismerősöm, akitől természetesen szintén rengeteget tanultam.
Most, hogy javítani akarsz, különösen, ha lényeges dolgon változtatsz (például először kapcsolod ki az egérgyorsítást), valószínűleg rosszabbul fogsz játszani, mint korábban. Néhány napig tartsd meg ezt a beállítást, és gyakorolj CSSDM-ben, hogy lásd, fejlődsz-e! Fejlődni fogsz.
Végül, de nem utolsó sorban csinálj egy rendszervisszaállítási pontot, így bármilyen esetleges probléma esetén vissza tudod állítani a géped kezdeti beállításait!
Tartalomjegyzék
Általános optimalizálás
1.1 – Az egérgyorsítás kikapcsolása.
1.2 – Az egér Windows-os tulajdonságainak beállítása.
1.3 – A meghajtóprogramok vezérlőpultjának beállítása.
1.4 – USB vs. PS/2 port.
1.5 – A DPI és az in-game érzékenység viszonya.
1.6 – Találd meg a jó érzékenységet!
1.7 – CS:S indító parancsok.
1.8 – In-game konzol parancsok.
1.9 – Pro és kontra az egérdriverek telepítésével kapcsolatban.
1.1 – Az egérgyorsítás kikapcsolása.
Játék közben létfontosságú kikapcsolni az összes egérgyorsítást. Bekapcsolt gyorsítással nem leszel képes következetesen játszani. Például lehet, hogy 15cm egérmozgatást követően 180 fokot fordulsz, azután egy másik alkalommal – ugyanúgy 15cm mozgatást követően – 100 vagy éppen 270 fokot fogsz fordulni attól függően, hogy milyen gyorsan mozgattad az egeret. Az egér válaszának ezen bizonytalansága elkerülhetetlenül határok közé szorítja bármelyikőtök cselekvőképességét.
A legkönnyebb mód – hogy meggyőződj arról, hogy az összes változó egérérzékenység ki van kapcsolva – az, hogy uninstallálod az egered meghajtóját a ‘Start->Beállítások->Vezérlőpult->Programok telepítése és törlése’ menüpontból, ezután pedig szüntesd meg a kijelölést ‘A rámutatás pontosságának javítása’ jelölőnégyzetben (‘Start->Beállítások->Vezérlőpult->Egér->Az egérmutató beállítása’)!
Ezután kevés megmaradó gyorsulás még mindig maradhat, ugyanis a Windows nem ad módot arra, hogy teljes mértékben el lehessen tüntetni a kurzor gyorsulást a Vezérlőpultból. Itt jön képbe a ‘CPL mousefix’. A ‘CPL mousefix’ használatához egyszerűen csomagold ki a tömörített mappát, kattints a .reg fájlra, majd minden felugró kérdésre nyomj igent. Ez a program mindössze annyit tesz, hogy a rendszernyilvántartásodban két sort megváltoztat, ezáltal teljesen megállít mindenféle egérgyorsítást. Ne feledd, ha valaha használtál egérgyorsítást és hozzászoktál, ez lesz az egyik legdurvább változtatás, amit használnod kell. Teljes mértékben megéri alkalmazkodni a gyorsítás nélküli játékhoz, úgyhogy ragaszkodj hozzá és szép lassan észre fogod venni a fejlődést.
A CPL mousefix-et >innen< tudod letölteni.
1.2 – Az egér Windows-os tulajdonságainak beállítása.
Amikor látom az embereket – ahogyan az egérbeállításaikat sorolják -, számos játékos nagy hátrányba sodorja magát. A Windows-nak saját csúszkája van ugyan az egérmutató sebességének állításához, de ez nem jelenti azt, hogy azt a játékosoknak használniuk is kellene. Ennek oka az, hogy semmiképp sem szabad változtatni ezt a beállítást! Békülj ki ezzel, függetlenül attól, hogy egered képes-e különleges DPI (érzékelhető pontok száma 2,54cm-en) értékekre, vagy sem. Akár egyetlen rovátkával emeled is az érzékenységet, csak azt fogod elérni, hogy a kurzor pixeleket hagyjon ki. A pixelpontosság elvesztése nem éri meg, hiszen az érzékenység állítható a játékban is. Az itt okozott csökkentés a DPI csökkenését eredményezi és arra kényszerít téged, hogy játék közben magasabb – kevésbé pontos – érzékenységet használj.
A legmagasabb beállításon a kurzor minimum két pixelt ugrik minden mozdulatnál. Ha nyitsz egy Paintet, használd a ceruzát és rajzolj köröket! Vedd észre, milyen förtelmes élek keletkeznek! Ez nem a normál ‘töredezettség’, ha hibás egér beállításokat használsz, fűrészfogakhoz hasonló, könnyen észrevehető hibákat fogsz produkálni. Ez nem ugynanaz a lépcsőzetes töredezettsége az éleknek, mint amik a nem ‘töredezettségmentes’ képek esetén láthatók.
Más részről, ha – akár csak egyetlen rovátkával is – csökkented a mutató sebességét, két különböző érzékenységet fogsz kapni. A kurzorod jobbra lassabban, balra viszont gyorsabban fog haladni mozgatás közben. Ez talán még rosszabb, mintha növelnéd, tehát HAGYD AZ ALAPÉRTELMEZETT BEÁLLÍTÁSON!!! Az alapértelmezett beállítás a 6. rovátka középen, és ez nem fogja átlagolni vagy szűrni az egér bemenő adatait, tehát azt a DPI-t fogod kapni, amivel az egered hirdetik. Ezt kell használnod, de megéri, hiszen együtt kell élned vele, ha nem akarsz hibásan célozni, vagy normális válaszokat szeretnél kapni az egeredtől.
Könnyen észrevehető képeimen a beállításokban imént említett különbség (64 bites Windows alatt):
Normál 32 bites Windows esetén szintén a 6. rovátka az optimális, alapértelmezett beállítás. Ennek növelése nem biztosít egered számára több DPI-t, csupán gyorsabbá válik és megnehezíti a pozícionálást. Csökkentése viszont a DPI csökkenését eredményezi, ezáltal nem tudod teljes mértékben kihasználni egered képességeit és kénytelen leszel játék közben érzékenységet növelni, ezáltal pozícionálási pontosságodból veszíteni fogsz.
Ráadásul a probléma ugyanaz, mint 64 bites Windows esetén, de nem teljesen nyilvánvaló. Például amikor növeled az érzékenységet, a mozgás akadozott lesz, de egészen addig nem érzékelhető, amíg nem nyitsz egy Paintet, és nem kezdesz el lassú, precíz mozdulatokat csinálni. Szóval az érzékenység változtatását szinte lehetetlen érzékelni, de például ha egy percen keresztül köröket próbálsz rajzolni, a kurzor szép lassan balra le fog csúszni, és körök helyett egyéb ovális formákat fogsz kapni. Magyarul 100%-ig biztos vagyok abban, hogy többszörös érzékenységet fogsz kapni a különböző irányok szerint, balra le gyorsabb lesz a kurzor. Ezt nagyon körültekintően teszteltem. Az egérpadom bal alsó sarkából kezdtem rajzolni a köröket, ahonnan már nem tudna lejjebb menni az egér, mégis, egy idő után a rajzolt hurkok szép lassan elkezdtek csúszni abba az irányba. Nem ennyire drámai a helyzet 64 bites Windows esetén, én mégis azt javaslom, hogy korrigálás nélkül hagyd az eredeti, 6. rovátkán az érzékenységet.
Nincs formulám a különböző Windows-os érzékenységekre, mert nem vagyok tisztában a különböző operációs rendszerek közötti skálázási egységekkel.
Csináltam egy kisebb táblázatot a Windows érzékenységgel kapcsolatban. A teszthez 32 bites XP-t használtam, elképzelhető, hogy régebbi Windows verziók esetén is hasonló eredményeket kapnék, de azokon a platformokon nem állt módomban tesztelni.
Emlékszel még? Azt mondtam, hogy a 6. rovátka a legjobb beállítás?!
Ez azért van, mert az egér inputjai még érintetlenek, és ezáltalal az 1:1 arány biztosítva van a kurzor mozgása esetén. Minden „csúsztatással” a kurzor 1 pixel mozgást eredményez a 6. rovátka esetén. Például a 8-as beállításon egyetlen „csúsztatás” már 2 pixelnyi elmozdulással jár. Másfelől 4-esen az egered figyelmen kívül hagy információkat, tehát a kurzorod egy pixelnyi elmozdulásához legtöbbször két pixelnyi egérmozgatás szükséges.
Nyers, tiszta elmozdulási adatokat akarunk kapni az egértől.
Ennek eléréséhez használd a 6. rovátkán egered, kapcsold ki a „Rámutatás pontosságának javítását” és – ahogy azt az 1.1-es részben jeleztem – kapcsold ki az egérgyorsítást, például a CPL Mousefix segítségével!
Akkor amint jeleztem, bemutatom, hogyan befolyásolják a Windows-os beállítások a rámutatási sebességet:
A bal oldali szám mutatja az egered mozgását pixelben, a kurzor pixelben mért elmozdulásához viszonyítva. Az ideális szám mindkét arányszám esetén 1, tehát az az állapot, amikor az egér és a kurzor mozgása egyenlő.
1. beállítás – 32:1 ——— 2. beállítás – 16:1 ——– 3. beállítás – 4:1
4. beállítás – 2:1 ———- 5. beállítás – 4:3 ——— 6. beállítás – 1:1
7. beállítás – 2:3 ——— 8. beállítás – 1:2 ——- 9. beállítás – 2:5
10. beállítás – 1:3 ——— 11. beállítás – 2:7
Érdekes és hasznos információ lehet, ha megnézzük azokat az arányszámokat, amelyeket a Windows használ a rámutatási sebesség vezérléséhez. Ha az általad használt beállítás nem a 6-os, akkor a következő táblázat megmutatja, mennyivel kell megszoroznod a CS:S-beli érzékenységedet ahhoz, hogy a helyes Windows-os beállítást tudd használni, viszont ne változzon az érzékenységed játék közben.
1. | 0.03125 |
2. | 0.0625 |
3. | 0.25 |
4. | 0.5 |
5. | 0.75 |
6. | 1.0 |
7. | 1.5 |
8. | 2.0 |
9. | 2.5 |
10. | 3.0 |
11. | 3.5 |
Segítség ennek használatához: ha CS:S-ben az érzékenységed mondjuk 4.5, nézd meg, hányas beállítást használod a Windows-ban (vegyünk például egy 4-est)! Szorozd meg a 4.5-et az ehhez tartozó beállítási értékkel (jelen esetben 0.5-tel). Most már át tudod állítani eredeti 6-os értékre a Windows érzékenységet, használj 2.25-öt játék közben (4.5 x 0.5 = 2.25) és érintetlenül hagytad a tényleges játékbeli érzékenységet (viszont a helyes Windows-os értéket használod)!
1.3 – A meghajtóprogramok vezérlőpultjának beállítása.
Ha nálad nincs telepítve egérdriver, vagy már uninstalláltad, kihagyhatod ezt a részt és továbbléphetsz az 1.4-es fejezetre!
Habár a legtöbb egér esetén ellenzem a driverek telepítését, akik mégis megteszik, azoknak röviden bemutatom, hogy miként optimalizálják egerük meghajtóprogramjának vezérlőpultját. Az eddig tárgyalt beállítások általában korlátozottak vagy nincs is hatásuk az ilyen rendszerekre. Elsőként bizonyosdj meg arról, hogy az összes egérgyorsítást szabályozó funkció teljesen ki van iktatva. Ha olyan gyorsításod van, ami Windows-ban gyorsít, de játékban nem, azt javaslom, azt is kapcsold ki, hiszen hozzá kell szoknod, hogy soha ne legyen szoftveresen gyorsítva az egered.
Az 1.2-es fejezetben tárgyalt problémák most szinte kivétel nélkül minden egér és meghajtó esetén jelentkezni fognak.
A szomorú valóság az, hogy akár Vezérlőpultból, akár egered meghajtójából növelni próbálod a rámutatás sebességét, ez nem fogja tudni kipótolni egered valós fizikai DPI korlátait. Ha megpróbálod emelni a kurzor sebességét és nyugodt vagy, mert úgy érzed, hogy pontos pixel célzást kapsz eredményül, valójában gyorsabb válaszidőt kapsz (amit néhány kisebb egérgyorsulás eredményez), ahol az egér valós sebességgel csúszik egy bizonyos ismeretlen pontig, ahol felgyorsul és kiszámíthatatlanná válik. A Logitech Setpointtal egered gyorsulást mutat, még akkor is, ha egyetlen rovátkával növeled a kurzor sebességét, ráadásul akkor is, ha a meghajtóprogramon belül az egérgyorsítás ki volt kapcsolva. Leteszteltem.
Úgyhogy azt tanácsolom neked, tedd ezt a középső beállítási értékre, vagy hagyd az alapértelmezett értéken. Megnéztem SetPoint, Mouseware és IntelliMouse alatt is és csak néha sikerült megkapnom a nyers bejövő adatokat, különösebb gyorsulás, átlagolási gyorsulás vagy lassítás nélkül. A kurzor sebességének lassítását szintén ellenzem. Különösen azoknál, akik magasabb felbontáson, vagy nagyobb érzékenységgel játszanak. Ha a meghajtóprogramon belül csökkented az egérkurzor sebességét, ezáltal hasznos bemenő adatokat fog figyelmen kívül hagyni az egered, ami úgy fog jelentkezni nálad, hogy játékon belül az érzékenységek széles skáláján elveszíted a sima és pontos célzás lehetőségét. Ugyanazzal a problémával fogsz szembe kerülni különböző sebességek és irányok esetén, mint amit az 1.2-es fejezetben tárgyaltunk, habár a legtöbb esetben nem lesz annyira tisztán észrevehető.
1.4 – USB vs. PS/2 port.
A legtöbb egérhez jár USB->PS/2 (vagy fordított) átalakító, amikor megvásárolod. Felmerül a kérdés, hogy melyik port hasznosabb egerünk számára. Nincs ideális választás minden egér esetén. A PS/2 port az általános egércsatoló interfész – ami végig létezett, mióta játszom -, az USB pedig újabb szabvány. Az USB jelzési frekvenciája 125, a PS/2 porté 100Hz, magyarul ha semmit nem változtatsz, az USB akkor is 25%-kal gyorsabb, amit vagy érzékelni fogsz vagy nem. Most fel fogom sorolni mindkét interfész előnyeit és hátrányait. Mindkettőt próbáld ki, és találd meg a számodra megfelelőt.
PS/2 port
– sok USB portot nélkülöző gép esetén fel tudsz szabadítani egyet
– ha a PS/2 jelzési frekvenciáját növeled, az csak az egérre lesz hatással
– a PS/2 port „tuningja” könnyebb, mint az USB esetében
– PS/2-es egeret nem tudsz csatlakoztatni, miközben a számítógép be van kapcsolva (szerk.: nem ismeri fel azonnal)
– a 100Hz nagyon kis teljesítményre korlátozza az egeret, amíg nem növeled ezt az értéket
– magasabb sebességek elérésére gyakran képtelen leszel
– némely esetben a görgő melletti gombok, illetve az alapértelmezett 5 gomb nem működik driver nélkül
– ha a géped már ki van kapcsolva, néhány optikai egér képtelen kikapcsolni a szenzorát, ezáltal pedig energiaveszteséget okoz
USB port
– az USB már alapértelmezett beállításon is gyorsabb, és 250, 500, illetve 1000Hz-re is növelhető a jelzési frekvencia
– az USB-s egér kikapcsol, amint a gép áramellátása megszűnik
– ha USB-re tervezték az egeret, a legtöbb jellemzője helyesen fog működni csupán a Windows saját meghajtójával is
– az újabb egerek, mint például a G5 vagy a Krait, automatikusan működni tudnak magasabb frekvencián (500, illetve 1000Hz-en is)
– az USB port „tuningja” hatással lesz géped összes USB portjára, ami gondot okozhat, ha a többi csatlakoztatott eszközt nem tudod használni azon a sebességen
– az USB port teljesítményének növelése hosszabb ideig tart, és nagyobb szaktudást igényel, mint a PS/2 esetében, amit akár az eszközkezelőből be tudsz állítani
– néhány régebbi számítógép csak 2 vagy 4 USB porttal rendelkezik, amiből egyet muszáj elhasználnod az egér számára, ha ezt a csatolót választod
Egyébként azt tanácsolom – hacsak nincs más választásod -, hogy a nagyon jó teljesítmény miatt az USB portot használd. A magasabb jelzési frekvencia simább kurzor mozgást tesz lehetővé, különösen gyors célzásoknál. Mindazonáltal ha szeretnéd, próbáld ki mindkét interfészt, és amellett dönts, amelyik neked a legjobb.
1.5 – A DPI és az in-game érzékenység viszonya.
Ha az egered NEM állítható különböző DPI értékekre, akkor – ha akarod – kihagyhatod ezt a fejezetet!
Akik nem használnak drivert, előre beállított DPI értékek közül választhatnak, mint 400, 800, vagy 1600 DPI. A legfontosabb dolog, hogy CS:S közben az egér összes képességét kihasznájuk. Nem számít, milyen érzékenységen játszol, a legmagasabb DPI beállításon kell használnod az egered. Ez nyújtja a legfinomabb pontosságot, és érezhetően simábbá teszi az egér mozgását. Ez alól kivételt képeznek azok, akik nagyon alacsony érzékenységet használnak; ők néha csökkenteni tudják a negatív gyorsulást alacsonyabb DPI beállítás mellett.
Bár ez nem feltétlenül szabály. Például a legjobb alacsony érzékenységre készített egérnek, a DeathAddernek van egy működési hibája, ami rosszabb követést és negatív gyorsulást eredményez a maximális (1800 DPI) érték esetén. A maximálisnál kisebb beállítás nem oldja meg a kihagyás problámáját, csak a negatív gyorsulást. (Húzd addig az egeret, amíg 180 fokot fordulsz, mérd meg az egér elmozdulásának távolságát, majd ismételd meg úgy, hogy nagyon gyorsan mozgatod az egeret! Ha messzebbre került az egér, akkor azt a negatív gyorsulás okozta.) Lézeres és egyéb rossz egereknél fellépő probléma még, hogy DPI beállítástól függetlenül gyorsabb mozgás esetén hajlamosak „ugrani”. Általában azonban azt javaslom, használd a legmagasabb DPI értéken az egered!
Az ok, ami miatt nem használod magasabb felbontáson az egered, talán az lehet, hogy hozzászoktál már egy érzékenységhez, amit kedvelsz, és nem akarod ezt összekuszálni azáltal, hogy gyorsabbá teszed az egeret. Itt egy képlet arra, milyen új in-game érzékenységre van szükséged, amikor DPI értékek között váltogatsz:
[(Jelenlegi DPI) x (In-game érzékenység)] / (Maximum DPI) = (Új érzékenység a maximális DPI mellett)
Ennek a képletnek a használatával nem kell megváltoztatnod a tényleges kurzorgyorsaságot. Például ha 400 DPI-n használom az egerem 0.750-es in-game érzékenység mellett, és vásárolok egy Razer DeathAddert, 1800 DPI mellett fogom használni az egeret, de csökkentem az in-game érzékenységem 0.167-re. Viszont a tényleges érzékenységem ugyanolyan lassú maradt (~55cm 180 fokos fordulathoz).
Csak azért, mert néhány egér nagyon magas DPI értékekre képes, nem feltétlenül kell kizárólag a DPI miatt egeret váltanod. Leírok egy egyszerű képletet annak megközelítésére, hogy mekkora DPI értékekre van szüksége egerednek ahhoz, hogy az a pontosságban ne okozzon gondot. Ideálisan minden bemenő adat egy (vagy annál kevesebb) pixelnyi kurzorelmozdulást eredményez a képernyődön. A képlet működik, hiszen a CS:S látómezeje 90 fokos 4:3 arányú képernyőfelbontás mellett. A függőleges pixelek száma a második adat a felbontás részleteinél (768 1024×768, vagy 1200 1920×1200 esetén).
[(Függőleges pixelek száma in-game felbontásban) x 2.667] / (180 fokos fordulathoz szükséges hely cm-ben / 2.54) = (Szükséges DPI)
Ez megmutatja, hogy ténylegesen mennyi DPI hasznos ahhoz az érzékenységhez és képernyőfelbontáshoz, amivel játszani szeretnél. Például ha 1024×768-ban játszom, és 7.5cm-re van szükségem 180 fokos fordulathoz, akkor azt mutatná, hogy legalább 700 DPI-re van szükségem ahhoz, hogy precíz célzást tudjak használni játék során.
Magasabb érzékenység és felbontás esetén hasznosak a nagyobb DPI értékek. Ahogy túllépesz azon, amit ez a képlet állít, lesz egy pont, ahol már nem tudod észrevenni a különbséget. Mert egy pixelnél kisebb célzási pontosságot kapsz. Egy könnyen érzékeltethető példa erre a 0.25-ös érzékenység 2000 DPI mellett. Ráadásul egy olyan játékos, aki ilyen beállításokat használ, ha 400 DPI-s egérre váltana, nem venne észre különbséget a célzásban. Ha több DPI,-n játszol mint amire szükséged van, az nem akadályoz téged. Ha kevesebb DPI,-n játszol mint amire szükséged van, az viszont igen.
Álljon itt egy általános iránymutatás:
– Alacsony érzékenység (20cm-nél több egérmozgatás 180 fokos fordulathoz) esetén 200 DPI-nél nagyobb érték már elegendő minden játékban felmerülő következmény nélkül. A maximális követési sebesség fontosabb ezeknek a játékosoknak.
– Közepes érzékenységet használóknak (10-20cm egérmozgatás 180 fokos fordulathoz) minimum 400 DPI-s egérre van szükségük, bár akik 1024×768-nál nagyobb felbontásban játszanak, azoknak a 800 DPI még hasznosabb lehet.
– Magas érzékenység (10cm-nél kevesebb egérmozgatás 180 fokos fordulathoz) esetén legalább 1000 DPI-re, vagy még ennél is gyorsabb beállításra van szükség. Ezek a játékosok a legtöbb hasznot a több DPI-ből húzzák.
1.6 – Találd meg a jó érzékenységet!
Muszáj érintenem ezt a témát, hiszen rengeteg kérdés merül fel ezzel kapcsolatban. Megvan a saját véleményem is ezzel kapcsolatban, viszont kizárólag néhány tényt akarok a helyére tenni. Az érzékenységed saját egyéniségedet tükrözi, az alacsony érzékenység nem feltétlenül jobb, mint a magas, viszont a magas sem jobb az alacsonynál. Ha kísérletezgettél már különböző érzékenységekkel, valószínűleg találnál néhány megfelelőt számodra. Abból tudod, hogy ez egy jó beállítás, ha efölött is és ezalatt is rosszabbul játszol.
Az emberek gyakran vitatkoznak az alacsony, illetve magas érzékenységről. Az alacsony érzékenység mellett gyakran emlegetett előny, hogy különválasztja a látszólagos és a tényleges fordulást az olyan precíz mozgásoknál, mint a célzás vagy a hibakontroll. Egy elég alacsony érzékenységgel egész karból képes vagy mozogni, ami pontosabb célzást és lövést eredményez, mintha csak a kézfejed használnád. Néhány játékos számára ez hatalmas előnyt jelent. Azt is hallottam már, hogy a kar közelebb van az agytörzsedhez, kevesebb ideig tart az idegi szinapszisoknak az izmokig eljutniuk, ezáltal gyorsabb reakcióra vagy képes, mintha csak a kézfejed vagy a csuklód mozgatnád.
Másrészről a magasabb érzékenység szintén tartalmaz előnyöket. A gyors megfordulás lehetősége miatt képes vagy megmenteni az életed. Néhány játékos kényelmetlennek és fárasztónak tartja, hogy nagy távolságokra kell mozgatni a karjukat megforduláshoz. Néhány egyszerűbb egér kezelhetetlen alacsony érzékenységen. Végül, ha kis egérpadod van, ez az egyetlen lehetőséged a játékra. Nem tartozom a magas érzékenységet használók közé, így lehetnek olyan előnyei még, amiket elmulasztok megemlíteni.
Soha ne használj csak azért egy érzékenységet, mert más azt használja. Ez szubjektív dolog, és emberről emberre változik. Ha alacsonyabb érzékenységet használsz, jó hangtechnikád kell hogy legyen, hogy tudd, hova kell nézned. Ezáltal minimalizálni tudod a fordulási sebességből adódó hátrányodat. Ha magasabb érzékenységgel játszol, biztos kézre és jó DPI-vel rendelkező egérre van szükséged. Másrészt az optikai egerek ideálisak az alacsony érzékenységhez, hiszen magasabb sebességeken hajlamosak hibázni. A nagyon alacsony érzékenység használatához, képesnek kell lenned a pillanat törtrésze alatt hihetetlenül gyorsan mozgatni az egered. Sok CS-s profi nagy egérpadot és nagyon alacsony érzékenységet használ; a képesség az ilyen alacsony beállítás melletti jó játékra viszont sok tudást igényel.
Találd meg azt az érzékenységet, ami összehangolja az általad kívánt sebességet a pontosság iránti vágyaddal. Ennek szintén összhangban kell lennie az egérpadoddal: ha az kicsi, feljebb kell állítanod az érzékenységet, ha szövet, a súrlódás miatt alacsony érzékenységre kell váltanod. Ha az egered könnyen kihagy gyors mozgások esetén, állítsd magasabbra az érzékenységet, ha csak 400 DPI-s, maradj közepes vagy alacsony érzékenységen. Az egyensúly a kulcsfontosságú tényező, egy olyan sebességre van szükséged, amivel a tudásod legjavát tudod produkálni, és amivel együtt tudsz működni.
Ahogy a leírásban szereplő többi beállítás esetén, most is szánj némi időt az új beállítás használatára! Amikor úgy érzed, hogy közel vagy az idális érzékenységhez, kisebb skálázási értékeket használj, mint a 0.1-es, vagy a 0.01-es léptékek, egészen addig, amíg úgy érzed, hogy az már tökéletes. Gyakorolj minden beállítással minimum 10-20 percet, mielőtt újra módosítanád!Sok szerencsét!
A ‘Haladó optimalizálás’ fejezetben bemutatom azt, hogy néhány rendkívül tapasztalt játékos miként találta meg a tökéletes érzékenységet. Több időt fog igénybe venni, de a 0.01-es léptékkel bíró legjobb beállításoddal szemben sokkal kisebb léptékekkel fog szembesíteni. Próbáld ki! Köszönöm impuLsive-nak, hogy segített ebben!
1.7 – CS:S indító parancsok.
Ha minden módosítást eddig helyesen elvégeztél, az egérgyorsításnak nem szabad működnie a Windowsban. Mindazonáltal néhány ember eléggé babonás. Hogy ők is biztosak legyenek afelől, hogy játék közben ki van kapcsolva az egérgyorsítás, a CS:S indító parancssorába a következő 3 utasítást kell megadniuk:
-noforcemspd -noforcemparms -noforcemaccel
Ezek használatához a Steam elindítását követően a játéklistában nyomj jobb klikket a CS:S-on, és válaszd ki a „Properties”-t! Most klikkelj a ‘Set Launch Options’-ra, majd másold be ide ezeket a parancsokat! Bizonyosodj meg róla, hogy a parancsok között legyen egy-egy ‘space’ illetve minden parancs ‘-‘ jellel kezdődjön!
1.8 – In-game konzol parancsok.
Itt vannak azok a konzol parancsok, amiket a játékmenüben nem tudtok elérni, illetve állítani, mégis hasznosak lehetnek.
sensitivity „3”
Ez módosítja egered egérérzékenységét… Az egyetlen tanács, amit adni tudok az az, hogy ne adj meg 13-nál nagyobb értéket 640×480-as, 10-et – vagy nagyobbat – 800×600-as, 8-at – vagy nagyobbat – 1024×768-as, 7-et – vagy nagyobbat – 1280×1024-es, 5-öt – vagy nagyobbat – 1600×1600-as felbontás esetén, különben biztosan veszíteni fogsz a pixelpontosságból. Mindenképpen el akarod kerülni ezt, amennyiben lehetséges.
m_filter „0”
Habár vonzónak hangzik, hogy simábbá tedd az egér bemenő adatait az utolsó két frame esetén, ez mégis egy olyan dolog, amit 0-ra kell állítanod. Általában a két utolsó bemenő adat átlagolása minden adatot elmosottá tesz, ez minden. Tudod, mit kell tenned ahhoz, hogy a géped jobban működjön. 0 érték kivételével még egy kis egérakadozást is okoz. Kizárólag abban az esetben ajánlom ennek bekapsolását, ha olyan egeret szeretnél, ami baromságokat és idegesítő dolgokat művel.
m_pitch „.022”
Ez dönti el, milyen érzékeny legyen az egered a függőleges tengely mentén. Amikor egyenesen magad elé nézel, a legtöbb, amire szükséged van, az a 90 fokos fordulás lefelé illetve felfelé. Vízszintesen pedig 180 fokos fordulásra van szükséged balra illetve jobbra. Ez azt jelenti, hogy csökkenthető ez a beállítás, ezáltal pedig a célzási magasságban pontosságot és jobb irányíthatóságot nyersz. Állítsd olyan értékre, amilyenre csak szeretnéd! Én „0.0165”-öt használok, ami 75%-a az alapértelmezett sebességnek. Kis értékenként haladj (+/- 0.005-ös léptékekkel), és állítsd be a sajátodat!
m_yaw „.022”
Ez dönti el, milyen érzékeny legyen az egered a vízszintes tengely mentén. Ha vízszintesen szeretnéd az érzékenységet állítani, haladj kis értékenként (+/- 0.005-ös léptékekkel), és állítsd be a sajátodat!
m_customaccel „0”
Ez engedi számodra, hogy egyedi gyorsítást állíts be CS:S-ben; ezt nem szeretnéd, így kapcsold ki!
zoom_sensitivity_ratio „1”
A normál érzékenységhez viszonyított értéket állítja, amikor távcsövet használsz. Növelni, illetve csökkenteni tudod a távcső használata közben mutatott érzékenységet. 2-es értéken gyorsabban tudsz távcsővel célozni, mint anélkül (mint a Quake 3-ban), bármilyen 2-esnél nagyobb érték értelmetlen. A legtöbben 1 és 1.2 közé állítják. Állítsd be kedved szerint!
1.9 – Pro és kontra az egérdriverek telepítésével kapcsolatban.
Ez egy megtévesztő cím, mert az egérdriverek feltelepítése nem túl hasznos dolog. Mindenesetre vannak előnyei és hátrányai, ezzel a leírással viszont többre leszel képes, mint amit a vezérlőprogramból állítani tudsz, ha feltelepíted.
Előnyei:
– Szép felületet biztosít, ahol sok dolgot tudsz egy helyen állítani.
– Kitesz egy picike ikont az egeredről vagy az egered gyártójáról a tálcádra.. 😛
– Extra billentyűket enged hozzárendelni egérgombokhoz, amivel azután játék közben az egérrel vezérelheted azokat a billentyűket.
– Egyedi DPI értékeket enged beállítani számodra, viszont ez nem feltétlenül hasznos, ha elolvastad az 1.5-ös fejezetet.
– Néhány egérnek, mint az MX500/510, van egy olyan hiányossága, hogy addig nem hajlandó olyan DPI értéken működni – amin egyébként tudna -, amíg nem telepítik fel a driverét.
– A Razer driverek engedik, hogy kikapcsold az egéren villódzó színes fényeket, különféle profilokat tudsz létrehozni, és kevesebb memóriát használnak, mint meghajtó nélkül.
– A különböző drivereket keresztezni is tudod, például a MS Habuhoz Razer Copperhead drivert, vagy az MX518-hoz IntelliPoint drivert tudsz telepíteni.
Hátrányai:
– Később azt fogod kívánni, bárcsak ne telepítetted volna fel az egérmeghajtót.
– Kicsit sok memóriát használ, és sok töltést okoz indításkor, ezáltal leassítja a gyengébb gépeket.
– Néhány driver használata addig frusztráló lehet, mire rájössz, hogyan kell használni az egyes beállításokat.
– A kurzor sebességének SetPoint-tal vagy a MouseWare-rel történő beállítása talán jobb érzést kelt benned, mint a Windows-ban, de ugyanarra jutsz velük.
– Ha az alapértelmezett értékhez viszonyítva driverből növeled a kurzor sebességét, az akkor is egérgyorsítást okoz, ha egyébként ki van kapcsolva a gyorsítás. (Ez mindenkinek rossz.)
– Ha az alapértelmezett értékhez viszonyítva driverből csökkented a kurzor sebességét, az csökkenti a DPI-t azáltal, hogy bemenő adatokat hagy ki. (Ez a magas érzékenységgel játszók számára rossz.)
– Nem kívánt funkciókat adhat a programhoz, mint például a gyorsváltás gomb, ami kidob Windows-ba játék közben.
– Csak úgy tudsz könnyen hozzárendelni dolgokat egérgombokhoz, ha használod az in-game konzolt.
– A Windows driver elegendő, ha nem akarod megváltoztatni a kurzor sebességét. (Márpedig nem akarod.)
– Ha a driver átállítja a kurzor sebességét, akkor a képleteim és megállapításaim a DPI-t illetően nem fognak működni. : (
– Ha magaddal viszed az egered, amikor különböző gépeket használsz, kénytelen leszel driver nélkül játszani.
– Ráadásul driver nélkül is be tudod állítani az alapértelmezett 5 gombot az X-Mouse nevű kis program segítségével.
Az X-Mouse-t >innen< tudod letölteni.
Most, hogy végigolvastad, úgy gondolom, kicsit közelebb kerültél hozzá, hogy leszedd az egérdrivered, és felkészültél rá, hogy egy teljesen új szintre emeld egered teljesítményét a ‘Haladó optimalizálás’ fejezetben.